Aan het eind van het inspectiebezoek vindt er standaard een korte terugkoppeling plaats over het inspectiebezoek zelf. De terugkoppeling kan richting verschillende functionarissen worden gedaan. Dat hangt af van wie er op dat moment aanwezig is. Dat kan een bestuurder zijn, maar ook een manager of teamleider. De terugkoppeling op de vestiging wordt enkel op hoofdlijnen gegeven.
De IGJ koppelt de bevindingen en een oordeel over de vestiging terug in het inspectierapport. Het aantal cliënten, type cliënten en de aantallen en deskundigheidsniveaus van zorgverleners wordt standaard opgenomen. Er wordt namelijk gekeken of het aantal en het deskundigheidsniveau van zorgverleners passend is bij het aantal cliënten en de zorgvraag van de cliënten. Indien er feitelijke onjuistheden in het rapport zijn opgenomen, kan de zorgaanbieder dit schriftelijk aangeven.
In het geval van een aangekondigd inspectiebezoek kunnen de gegevens worden aangeleverd in de periode van een week voorafgaand aan het inspectiebezoek tot en met de dag van het inspectiebezoek zelf. In het geval van een onaangekondigd inspectiebezoek worden de vragen op de dag van het inspectiebezoek naar de zorgaanbieder verstuurd. De zorgaanbieder heeft dan één dag de tijd om de vragen te beantwoorden en te mailen naar de inspectie.
Aan het eind van het inspectiebezoek vindt er standaard terugkoppeling (op hoofdlijnen) plaats.
Daarnaast vindt terugkoppeling plaats via het inspectierapport. Hiervoor wordt onderstaande procedure gevolgd:
Voor de aanlevering van gegevens t.b.v. voorbereiding van het inspectiebezoek zijn de peildatum (de datum waarop de gegevens gebaseerd worden) en het meetmoment (het moment waarop de indicator berekend wordt) gelijk aan elkaar. Bij een aangekondigd bezoek is dit het moment van invullen, maximaal één week voor het inspectiebezoek aan een vestiging.
De antwoorden die worden gegeven t.b.v. de voorbereiding van een inspectiebezoek en de achterliggende data die hiervoor wordt gebruikt hoeven niet bewaard te worden door de zorgaanbieder. De uitvraag wordt gezien als een momentopname. Er geldt dus geen bewaartermijn. De IGJ verwerkt de aangeleverde antwoorden in het inspectierapport dat na afloop van een bezoek wordt opgesteld en gepubliceerd. Een inspectierapport blijft na publicatie vijf jaar beschikbaar op de website van de IGJ.
Als de IGJ twijfels heeft over de kwaliteit van gegevens, kunnen aanvullende gegevens worden opgevraagd tijdens het inspectiebezoek. Als er twijfels zijn over de deskundigheid van zorgverleners kunnen bijvoorbeeld diploma’s worden opgevraagd. Ook worden wel eens gedeclareerde of gefactureerde uren ingezien.
Op het moment dat een zorgaanbieder de gegevens niet tijdig kan aanleveren of een correctie wil doorvoeren in de aangeleverde gegevens, kan de zorgaanbieder contact opnemen met de IGJ door te reageren op de e-mail met de aankondiging van het inspectiebezoek. Deze reactie wordt behandeld door een medewerker toezicht van de IGJ.
De uitvraag is bedoeld voor organisaties die onder onderstaande inclusiecriteria vallen:
Het is aan de inspecteur om, voorafgaand aan (of tijdens) het bezoek, te bepalen welk toetsingskader gehanteerd wordt. Als het toetsingskader V&V wordt gebruikt, dan wordt alleen gekeken naar de cliënten V&V en niet naar de cliënten die vallen onder de gehandicaptenzorg. Voor medewerkers geldt dat alle zorgmedewerkers van de vestiging worden geïncludeerd.
Loopt u tegen een issue of vraag aan bij het KIK-V product? Neem dan contact met ons op!